ESOF 2020 - Panel: Cultural Heritage and Science: Perspectives in Law and Policy

Per chi fosse interessato, si segnala l'evento ESOF 2020, panel: Cultural Heritage and Science in Law and Policy, proponente: prof.ssa Francesca Fiorentini

ESOF2020

Proponente: Prof.ssa Francesca Fiorentini.

Titolo: “Cultural Heritage and Science: Perspectives in Law and Policy”.

Abstract: Scopo della sessione è quello di divulgare e dibattere con il pubblico i risultati della ricerca che indaga i legami tra “patrimonio culturale” e “scienza” e l’impatto sociale, politico e giuridico di questa interconnessione. La sessione mostrerà come l’utilizzo funzionale della nozione di “patrimonio culturale” da parte della scienza, dentro e fuori il perimetro della Unione Europea, possa consentire di raggiungere obiettivi di inclusione sociale e relazioni interne e internazionali pacifiche, soprattutto in contesti multiculturali come quelli dell’area dell’Europa dell’Est e dei Balcani occidentali, sulla quale il panel è focalizzato.

Struttura del Panel e partecipanti:

Welcoming Addresses:Prof. Francesca Fiorentini

Session Moderator:Dr. Andrzej Jakubowski (Assistant Professor, Institute of Law Studies, Polish Academy of Sciences in Warsaw (Poland); former Project Leader on the Heuright14 Project). Introduction to the Panel by the Moderator: “The Heuright14 Project: Collaborative Science and Cultural Heritage”.

Speakers:

Prof. Francesca Fiorentini (Associate Professor of Comparative Law, Department IUSLIT, University of Trieste; former Principal Investigator on the Heuright14 Project):” Cultural Heritage and the European Union Policy for the Western Balkan Countries”.

Dr. Alicja Jagielska-Burduk (Holder of the UNESCO Chair on Cultural Property Law, Faculty of Law and Administration, University of Opole, Poland): “Cultural Heritage and Scientific Diplomacy in the European Union Policy for Eastern Europe and the Western Balkan Countries”.

Prof. Ivana Kunda (Full Professor, Head of the International and European Private Law Department, Vice-Dean for Research, Law Faculty, University of Rijeka, Croatia; former national reporter on the Heuright14 Project): “Cultural Heritage and Collaborative Science: the Croatian Experience”.

Sloboda Midorovic, LLM (Graz 2013) (Ph.D. Candidate, University of Novi Sad, Serbia; former national reporter on the Heuright14 Project): “Cultural Heritage and Collaborative Science: the Serbian Experience”.

Final discussion: led by the Moderator and the Proponent.

Il panel si terrà il giorno 5 settembre 2020, dalle ore 10.15 alle ore 11.45, presso il Trieste Convention Center, Porto Vecchio, Trieste, Room 28H. Per partecipare occorre registrarsi ad ESOF. E’ possibile registrarsi per un accesso giornaliero ad ESOF, che dà anche diritto di seguire on-line l’evento e di beneficiare della sua registrazione. Si veda:  https://www.esof.eu/en/register.html.